Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.
Článok 1
Vzťah mediátora k stranám sporu
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:
- dobrovoľnosti ich účasti
- možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,
- skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán
- odplatnosti služby mediátora na základe dohody
- úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody
- možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť
- o dôvernosti celého procesu
Článok 2
Vedenie procesu mediácie
Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
- nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť
- vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu
- koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu
- zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie
- je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky
- vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery
- v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany
- mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje
Článok 3
Vzájomné vzťahy medzi mediátormi
Mediátor:
- nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom
- verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov
Článok 4
Záväzky mediátora k profesii
Mediátor:
- sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora
- sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti
- by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom
- môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou